1. hebben wij een examen van de cornelis? nee he? of stelt die de vraagstukken-ronde op? toch zeker ni van de practica of fourberekening ofzo eh?
2. Ik kan mijn files van de practica informatica ni openen in Mathcad, hij zegt de da ni de juste versie is... Bij jullie ook? en wat valt daar aan te doen?
3. Fysica is toch tot en met hoofdstuk 15 eh? Of ist 14?
4. Wtf is een MOMENT just?
Thanks aan de goede ziel(en) die mij even wil(len) antwoorden :)
1)De cornelis stelt één vraag op het oefeningen-exaam. 2)Das normaal ge moest da opslaan in een mcd-bestand van een vroegere versie. 3)tot hoofdstuk 15 4)[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Moment_(physics)[url]
op vraag 1 hoop ik dat het antwoord 'nee' is, ik ben der trouwens ook vrij zeker van, anders had ik er wel iets van gehoord. De cornelis doet da exaampje nog wel hoor, maar dat zal eerder tegen het eindexamen zijn (dat examen is zowiezo in't jaar, niet in de examenperiode, dus als hij het dit semester moest doen, zijt ge toch al te laat hihi (en ik ook))
Dat ge die files ni kunt openen heeft iedereen denk ik, ze gebruiken in de practica lokalen idd een andere versie van mathcad dan die da iedereen op zijn pc thuis heeft staan. Ge kunt mss eens een half dagje naar de bib gaan ofzo en het daar bezien, of raad vragen aan de koen (vice) die er vorig jaar een andere oplossing voor had, maar 'k weet da ni meer :-s
fysica is (gelukkig) tot H15, da kan der nu nog wel bij vin'k, op't eind evan't jaar ni
uw laatste vraag vin'k de moeilijkste ondanks het feit da'k nu ook die stukke aan't lere ben. Vanaf da ge iets met '-moment' zie staan wete da ge in de 'mechanica van stelsels stoffelijke punten' zit, dus waarbij ge ni alleen te maken hebt met een translatie, maar ook met rotaties. Om een voorbeeld te geven hebt ge 'behoud van impuls' voor stelsels die alleen kunnen transleren, 'behoud van impulsmoment' is de uitbreiding ervan voor stelsels die ook kunnen roteren. (idem krachten-krachtmoment,... ge vindt voor al die dingen wel een tegenligger in de translatiemechanica). Ik denk ni dat ge een definitie kunt geven van het woord 'moment' dat ze er achter plakken, maar hopenlijk helpt dit u toch een beetje verder.
nu wordt het trouwens wel moeilijk..voor vraag 1, over wa gaat da vraagje van de cornelis gaan? is da over foutberekening?!? want die heeft nog ni gezegd of'k da moest meedoen dit jaar of ni :-s HUULP
quote: Originally posted by: Ilse "nu wordt het trouwens wel moeilijk..voor vraag 1, over wa gaat da vraagje van de cornelis gaan? is da over foutberekening?!? want die heeft nog ni gezegd of'k da moest meedoen dit jaar of ni :-s HUULP"
Cornelis vraagt elken bisser den test foutberekening opnieuw te doen. Om dervoor te zorge da ge de stof terug vastpakt aldus het welgeurende indvidu
die cornelis ga der echt over met zijn oefeninge... die verwacht toch ni da wij eerst ff rap lijnintegrale gaan lere in zelfstudie ofzo... en waarom niet vrage stelle uit een fysica hoofdstuk van het tweede semester... differentiaalvergelijkingen gebruiken in uw oplossing, moete we dan blijkbaar NI kunne, oké, nog ni gezien in analyse...en lijnintegrale wel ofzo?!? en nogni gezien in de fysica telt blijkbaar ni mee... bakkes, wa een rotexamen...
jama zoiets kan niet e als ge zeker zijt dat ge die dingen moet kennen voor examen, dan moet ge reclameren he. Ik wil da wel eens zeggen aan de voorzitter tbw (die zal beamen da zoiets ni kan)
Int begin van Decraemer zijne cursus staat een voorbeeld-examen, bij die tweede vraag, is die verticale versnelling ni gewoon gelijk aan g??? Da lijkt mij te simpel om waar te zijn, ma die krijgt toch geen enkele andere versnelling?
Voor de niet-eerste-bachs, het vraagstuk gaat zo:
Een primitieve yoyo bestaat uit een uniforme ronde schijf met een touwtje om zijn buitenrand gewonden. Het vrije uiteinde van het touw wordt vastgehouden. Het touw wikkelt af terwijl de yoyo verticaal naar beneden beweegt. Bereken zijn verticale versnelling.
ge moet da zien als een cilinder die naar beneden rolt van een helling van 90°
Nu kennik da formuleke ni meer precies, maar da zou normaal minder moeten zijn dan g, want een deel van die energie gaat "verloren" in rotatie. Tis dan ook die energie die derna wordt aangewend om uwe yoyo terug naar boven te laten rollen!
trouwens: ivm momenten ed: ge moet da eigenlijk allemaal naar analogie zien met gewone rechtlijnige beweging: - massa moet ge eigenlijk zien als weerstand tegen versnelling: hoe zwaarder iets weegt, hoe moeilijker ge het kunt laten versnellen - moment is in die zin weerstand tegen draaiversnelling
zo kunde alles van rotatie analoog bekijken, en dan wordt da een pak simpeler
sebiet denken ze da kik echt zo ben, dus stopt maar me een verkeer dbeeld van mij op te hangen,he ; ik wil nog bij de mannen van 1b in de buurt durven komen. Tis ni omdak kik den beste vriend van de soetens was, dak ik graag wiskunde doe,hé
quote: Originally posted by: koens ne eyres "vandelannoote,
sebiet denken ze da kik echt zo ben, dus stopt maar me een verkeer dbeeld van mij op te hangen,he ; ik wil nog bij de mannen van 1b in de buurt durven komen. Tis ni omdak kik den beste vriend van de soetens was, dak ik graag wiskunde doe,hé"
ooooooooooooooh, hoe lief.... en zijt gij ook zíjn beste vriendje?!